DUIZEND LEVENS

Margreet Hofland
Het genie van Rome
Caravaggio
Fragmenten
Bernini
Lezingen
Verantwoording
Reacties
In de media
Duizend levens
Contact

Foto's
Links

Bestel

English version

 

DUIZEND LEVENS


Het tweede boek van Margreet Hofland, DUIZEND LEVENS, speelt in dezelfde tijd en op dezelfde plaats als HET GENIE VAN ROME.

De hoofdpersonen zijn Beatrice Cenci en kardinaal Paolo Emilio Sfondrati, allebei historische figuren. De vondst van het lichaam van de Heilige Cecilia onder zijn kerk, de Santa Cecilia in Trastevere, heeft kardinaal Sfondrati in meerdere opzichten onsterfelijk gemaakt. Twee dramatische gebeurtenissen die, naar waarheid, op 11 september 1598 en op 11 september 1599 voorvielen, brachten het meisje en de kardinaal samen. Het toeval van deze beide data en de gebeurtenissen in New York op 11 september 2001 zijn de rode draad in het verhaal.

Verantwoording

De roman is gedeeltelijk historisch. Het proces van Beatrice Cenci heeft in 1598 in Rome veel opschudding veroorzaakt. In het jaar van haar veroordeling deed kardinaal Sfondrati een bijzondere ontdekking. Onder zijn kerk de Santa Cecilia in Trastevere vond hij het lichaam van de Heilige Cecilia. Het lichaam in de kist bleek na 1400 jaar nog volledig in tact te zijn. De geheime relatie tussen Beatrice en de kardinaal is volledig fictie, maar niet geheel ondenkbaar. Ook Beatrice en Cecilia blijken door de tijd heen een onvermoede band met elkaar te hebben.

De Bolognese schilders Guido Reni, Annibale Carracci, Domenichino en Francesco Albani spelen ook een rol in het verhaal. Ze hebben allemaal verschillende portretten van de Heilige Cecilia en van Beatrice gemaakt. In palazzo Barberini in Rome hangt een portret van Beatrice waarvan altijd is aangenomen dat het van Reni was. Tijdens het schrijven van het boek zijn daar toevalligerwijze door verschillende historici twijfels over ontstaan. Maar voor Margreet Hofland blijven Guido Reni en Beatrice tot in deze tijd onverbrekelijk met elkaar verbonden.

De plot van het verhaal speelt zich af in La Galleria Farnese, de pronkkamer van Palazzo Farnese in Rome. Hier heeft Annibale Carracci het prachtige plafond, zijn levenswerk geschilderd.

‘Is het niet zo dat het martelaarschap van Cecilia en het lijden van Beatrice Cenci de directe reden zijn voor de aanslag op het World Trade Center? Allebei zijn ze een speelbal van de gang der zaken, schuldig en niet schuldig tegelijk.'

Peter de Rijk

De verwachte uitkomst van de roman is 11 september 2006 .

11 september 2001

 

 


Klik HIER voor enkele fragmenten uit het boek Duizend levens

Saint Cecilia, the patron saint of musicians, was an early Christian martyr. According to legend, she could play any musical instrument and was so exalted she could hear the singing of angels. Here, with her eyes turned toward heaven, she plays a violin; in the background is an organ.

The elegant "Saint Cecilia" exhibits the refined sensibility and pious sentimentality that made Guido Reni the most sought-after Bolognese painter of the seventeenth century. This early work was commissioned from Reni by Cardinal Sfondrato, who enthusiastically promoted the cult of Saint Cecilia after the discovery of her remains in 1599. The picture was soon acquired by Cardinal Scipione Borghese, another prominent Roman patron of Reni, and was later owned by Lucien Bonaparte and by Marie-Louise Josephine, Queen of Etruria.


Beatrice Cenci- 1601

Vermoedelijk geschilderd door Guido Reni


Kardinaal Paolo Emilio Sfondrati

Grafmonument


Santa Cecilia
 -  1600

Beeld van Stefano Maderno